Sov godt om natten for en bedre livskvalitet

Sov godt i en behagelig seng

Det burde være en menneskeret at sove godt

Når man vågner efter en god nats søvn, kan man virkelig føle, at krop og sind er tanket op med friske kræfter, hjernen er veludhvilet og klar til en ny dags tanker og udfordringer, og man har bare lyst til at komme op og i gang.

Og omvendt, hvis du har ligget og vendt og drejet sig den halve nat, mens lagnet blev mere og mere krøllet og klamt, og tankerne kørte rundt i hovedet på dig – ja, så er grunden lagt til en dårlig dag på kontoret, i skolen, på fabrikken eller hvor du nu tilbringer dine arbejdsduelige timer.

Desværre er god søvn ingen menneskeret, men du kan selv gøre noget for at få en bedre søvn. Det vigtigste er jo nok ikke at være stresset og have bekymringer. Men det er vi jo alle i perioder præget af, uden at vi nødvendigvis kan gøre så meget ved det. Så vi må gribe til de parametre, som vi selv har indflydelse på; for en god nats søvn er lig med en oplevelse af god livskvalitet.

Det kan du selv gøre

Først og fremmest gælder det om at have gode omgivelser at sove i. Med det mener vi både selve soveværelset, og også den seng, vi vælger at sove i.

I soveværelset skal du sørge for at lufte ud med gennemtræk i et kvarters tid hver dag, så du ikke skal sove i et rum med indeklemt luft. Og sørg for, at temperaturen hverken er for lav eller høj. Vi mennesker har det godt i en temperatur på omkring 20 grader, så det er en god idé at holde temperaturen i soveværelset på det niveau. Så får du et godt klima i soverummet. Synes du, at 20 grader er lige i overkanten, Så har du muligheden for at holde den temperatur om dagen og så lufte rigtigt godt ud og derefter vælge at skrue ned for temperaturen på radiatoren, lige kort forinden du slukker lyser, ligger dig tilrette og så går i seng. Men det er vigtigt, at du kommer til en seng, hvor sengetøj og madras ikke er fuldstændig klam og kold – en kold seng er den bedste garanti for, at det både bliver svært at falde i søvn og holde en god søvn natten igennem.

Det er også vigtigt, at du sørger for at få skiftet dit sengetøj jævnligt. Nogle siger en gang om ugen, andre hver anden eller tredje uge – det afhænger helt af dig selv, hvor varmt det er, om du deler seng med hund og kat, hvor meget du roder rundt i sengen om natten osv. Men det giver en rigtig god fornemmelse at komme i en seng med rent, nyvasket sengetøj – man får det dejligt og sover bedre. Vil du unde dig den helt store luksus, så stryg eller rul dit sengetøj; den lækre fornemmelse af nyrullet sengetøj overgår alt andet.

Det er en god idé ikke at drikke for meget inden sengetid.

Kaffe og te bør du undlade efter klokken fem om eftermiddagen, for de opkvikkende stoffer, der gør dig godt, når du står op og får din morgenkaffe eller -te, er trælse for kroppen, når du får dem for tæt på sengetid. Vand og andet er det ikke smart at drikke tættere end et par timer før sengetid, hvis du vil kunne sove igennem hele natten.

Mange drikker et glas vin eller anden alkoholholdig drik inden sengetid for at falde i søvn, men det er faktisk en dårlig idé. Alkoholen kan godt få dig til at falde i søvn, men alle undersøgelser viser, at kvaliteten af din søvn bliver dårligere.

En ting, du også selv har indflydelse på, er dine søvntider. Vi synes vel alle, at det er dejligt at tage en par timer ekstra i sengen lørdag og søndag, men har du brug for at sove godt hele ugen, så bør du faktisk holde dig til nogenlunde de samme søvntider som resten af ugen. Stå op og gå i seng på samme tid hver dag – så vænner du kroppen til en god søvnrytme.

En god seng er vigtig

Det er også vigtigt, at du har en god seng at sove i. Den må hverken være for hård eller blød, men skal give din krop en god støtte, så du kan sove natten igennem uden at vågne med ondt i ryggen eller nakken.

Vi er tilbøjelige til at betragte en seng som en investering for livet, men en seng bliver også slidt og må have ny madras, hvis du oplever, at du for eksempel har ondt i ryggen om morgenen. Det samme gælder dyner og hovedpuder, som vi generelt i Danmark skifter for sjældent. En hovedpude er det for eksempel en god idé at udskifter hvert tredje til fjerde år. Ellers kan den blive flad, klumpet og kedelig og giver ikke den rette støtte til hoved og nakke mere.

Det er også af betydning at vaske sine dyner og puder jævnligt – tre til fire gange om året. Så har du hele tiden en god fornemmelse af, at dit sengetøj er rent og godt, og du er med til at holde gener fra eksempelvis husstøvmider nede og dermed nedsætte risikoen for allergi, som også kan forstyrre din nattesøvn.

Vask af dyne og pude skal ske i vaskemaskine ved 60 grader – så dør støvmider og deres æg. Efter vask skal du tumble dem tørre. Kom tre tennisbolde i tumbleren, så fjer og dun bliver fordelt godt i våret igen, og vær forberedt på at tumble flere gange, inden de er gennemtørre.

Så har du skabt dig gode forudsætninger for en god nats søvn.

Hvor godt synes du om denne artikel?

Klik på en stjerne for at give en bedømmelse!

Gennemsnitlige måling / 5. Resultat: